SolidWorks PDM (Conisio) är ett dokumenthanteringssystem, som är baserat på beprövad teknologi. Användargränssnittet är helt integrerat i Utforskaren i Windows (Microsoft Explorer®).
SolidWorks PDM (Conisio) är därför naturligt lätt att lära och använda för praktiskt taget alla. Om du är CAD-användare erbjuder SPDM många fördelar, t ex möjlighet att direkt från Utforskaren uppdatera ritningsattribut utan att du ens behöver starta CAD-programmet. SPDM kräver inga kostsamma anpassningar av befintliga applikationer. Den välkända Windows-miljön känns naturlig för användaren, vilket minimerar behovet av utbildning och höjer produktiviteten.
SolidWorks PDM betalar sig därför snabbt.
I de flesta företag och andra organisationer finns en mängd olika verksamheter och därmed skiftande behov och önskemål för hantering av alla slags dokument. I denna process kan misstag bli mycket kostsamma. Kostnaderna ökar exponentiellt, ju längre tid det tar att spåra och återställa gjorda fel, och stiger även med ökande antal filer och användare. SolidWoks PDM (Conisio) är den kompletta och lättanvända lösningen för alla som, enskilt eller i projektform, vill skapa och uppdatera dokument, och som vill titta på, söka efter och hantera tidigare versioner av dokument, utan att varje gång behöva döpa om dem.
Solidworks PDM passar de flesta företag som behöver på ett enkelt sätt hålla reda på dokument av olika slag. SPDM hanterar AutoCAD, Mechanical Desktop, Inventor, SolidWorks, SolidEdge, Microsoft Office, Bilder mm. Mer än 250 olika filtyper kan man förhandsgranska i den inbyggda viewern.
Microsoft Office-tillägg lägger till en SPDM ribbon till Microsoft Word, Excel, och PowerPoint®. Från ribbon fältet, kan användare utföra SPDM operationer och se information om filen öppen iden öppnade Microsoft Office-programvaran.
Användarna behöver inte fler licenser för att använda Microsoft Office-tillägget, men en giltig SPDM klient. Du kan installera Microsoft Office-tillägget när du installerar SPDM, när du installerat din Add-in, visas den i ribbon fältet på en egen flik.
Med Microsoft Office-tillägget kan användare:
• Checka ut, checka in, och ångra utcheckning.
• Få den senaste eller föregående filversioner.
• Visa och redigera fildatakorts information.
• Ändra Status.
• Åtkommst till Sökverktyget.
• Se filerna i Utforskaren.
Fördelar med Add-in:
• Enklare att checka ut/ in Microsoft Office-filer.
• Vid ändringar på en fil som du glömt checka ut kan ändringarna nu sparas i samband med att filen checkas ut i efterhand.
• Möjligheten att komma åt äldre versioner av filer.
• Möjligheten att ändra status i arbetsflödet.
För att förbättra cache hanteringen och medvetenhet, visas versionsinformationen i Utforskaren och i sökhanteringen.
Administratören kan lägga till kolonnen Versionsnummer, kolumnen visar den lokala versionen samt senast sparad version på servern numeriskt.
Användare kan sortera filer i listan genom att klicka på kolumnen versionsnummer.
Ikonen på fliken Version visar snabbt och överskådligt en fils status.
Ikonen visas när du:
• Inte valt en fil.
• Valt en mapp.
• Markerat flera filer.
Dessutom, om du väljer en fil som inte har den senaste lokala versionen, kommer ett varnings Meddelande visas.
För att göra det lättare att samordna filnamn och projektarbeten, kan administratörer ge användare och grupper tillåtelse att se nya filer
som inte blivit incheckade ännu. Det är filer som andra användare har lagt till valvet, men som ännu inte har kontrollerats.
I tidigare versioner kunde enbart administratörer se dessa filer. Att synliggöra dessa filer för utvalda användare bidrar till att förebygga problem
som dubbla filer och redundant artikelnummer. Detaljerna i filen visas i kursiv stil i Utforskaren och i sökresultaten, filerna är även låsta för åtgärder.
Information som visas i filvyn eller sökresultatet:
• Visar vem som skapat filen under Checked Out By.
• I kolumnen Version Number visas en iconbild, vilket betyder att filen inte finns i valvet eller är en ny fil som inte är incheckad.
Information som visas på fliken Version: